Thursday 28 June 2012

Ekzema (Pengenalan)


Antara masalah kesihatan kulit yang sering dialami oleh anak-anak kecil ialah ruam kulit yang dikenali sebagai  ekzema.


EKZEMA adalah salah satu ruam kulit kronik yang kelihatan kemerahan atau kering yang akan menjadi gatal. Malah ia akan menyebabkan anak anda berasa tidak selesa dan mungkin akan meragam. Terdapat banyak jenis ruam kulit yang gatal yang biasa adalah ekzema atopik (atopic aczema). Kanak-kanak yang berumur kurang 5 tahun yang biasanya mengidap ekzema, kebanyakkannya yang berumur antara 2 sehingga 6 bulan. Namun sebanyak 60% sehingga 70% antara mereka akan hilang ekzema apabila meningkat dewasa.

Ekzema atopik mungkin disebabkan oleh reaksi keterlaluan sistem pertahanan badan kita. Kanak-kanak yang mempunyai sejarah keluarga yang menghidapi ekzema, asma atau masalaj alergi hidung seperti bersin, hidung berair apabila terkena habuk adalah antara mereka yang berisiko untuk mendapat ekzema.

Anak kecil yang menghadapi masalah ekzema akan mengalami ruam merah yang wujud (eczema flare) dan hilang kerapkali pada kulit, biasanya pada bahagian sama. Apabila ruam merah ini hilang, kulit akan menjadi kering, sensitif dan kasar.

Antara faktor yang diketahui boleh menyebabkan ekzema berulang adalah berpeluh dan kepanasan. Tekanan emosi seperti pertukaran ke Tadika atau sekolah baru, kekecewaan tidak mendapat markah yang mencukupi dan alergi terhadap makanan tertentu sebagai susu lembu, telur, atau pewarna makanan, boleh menyebabkan eczema flare berlaku. Jangkitan kuman bakteria terutamanya, Staphylococcus aureus, senang menyerang kulit yang sudah pecah dan merah.

  


Ekzema boleh mengganggu kehidupan penyakitnya. Ruam merah boleh menjadi sangat gatal dan mungkin kelihatan tidak cantik. Kegatalan ini boleh menyebabkan anak-anak kecil terjaga sepanjang malam.

PERHATIAN : Ekzema bukan penyakit berjangkit dan tidak merebak dan kebanyakkan kanak-kanak akhirnya akan sembuh atau gejala-gejalanya menjadi kurang serius apabila umur mereka  meningkat.

No comments:

Post a Comment